غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای رشته فلسفه، دانشگاه اصفهان

2 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان

10.30465/os.2022.36425.1715

چکیده

رسالۀ پژوهش‌های فلسفی در باب ذات آزادی انسان (1809) شلینگ، تلاشی برای بنیان‌گذاری نظام آزادی است. محوری‌ترین مفهوم در نظام شلینگ، مفهوم «این‌همانی» است که با تفسیر صحیح آن و یافتن وحدت میان مفاهیم متضاد آزادی و ضرورت، دغدغۀ اصلی او در نظریۀ ایدئالیسم مطلق توجیه می‌شود. اصلی که در جستجوی بنیادی برای شکل‌گیری نظام و راه حلی برای سازگاری نظام و آزادی به آن تمسک می‌جوید این‌همانی ‌به‌معنای صحیح آن است که در همه خدا انگاری به‌عنوان تنها نظام ممکن عقل ممکن می‌گردد. تمرکز هیدگر بر تفکر شلینگ با نگارش رسالۀ شلینگ در باب ذات آزادی انسان و تفسیر چندین‌بارۀ او در سال‌های 1936 و 1941 اهمیت این رساله در تاریخ اندیشۀ غربی را آشکار کرد. هیدگر چگونگی امکان نظام آزادی را مطابق با تفسیری از اصل این‌همانی که نشان‌دهندۀ اتصال و پیوند درونی موجودات در بنیاد هستی است، ممکن می‌داند و این به‌معنای اندیشیدن در ذات هستی است. در این پژوهش نشان داده می‌شود که بنا بر نظر شلینگ چگونه سوءتفسیر از این اصل، امکان ناسازگاری نظام و آزادی را در تعبیرهای مختلف همه‌خداانگاری فراهم می‌آورد و تفسیر هیدگر از این اصل چگونه راه به پرسش از چیستی اصل واحد و بنیادین موجودات [تئوس] می‌برد.

کلیدواژه‌ها

کتاب‌نامه
بیرشک، زهرا (1394). «امکان سیستم آزادی؛ بررسی درسگفتارهای هیدگر در باب رسالۀ «در باب آزادی بشر و مسائل پیوست به آن (شلینگ)»، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی: تهران.
سالمن، رابرت. سی و هیگینز، کتلین‌ام (1395).  تاریخ فلسفۀ غرب 6 (عصر ایدئالیسم آلمانی)، ترجمۀ سید مسعود حسینی، تهران: حکمت.
شلینگ، فردریش ویلهلم (1397). پژوهش‌های فلسفی در باب ذات آزادی انسان، ترجمه مجتبی درایتی و ابولحسن ارجمند تاج‌الدینی، تهران: نشر شب‌خیز.
شلینگ، فردریش ویلهلم (1398). در باب تاریخ فلسفۀ جدید (درس‌گفتارهای مونیخ)، ترجمۀ سید مسعود حسینی، تهران: نشر شب‌خیز.
کانت، ایمانوئل (1394). نقد عقل محض، ترجمۀ بهروز نظری، چاپ اول، تهران: ققنوس.
مؤمنی، ناصر (1395). واکاوی اصل این‌همانی خوانشی از «این‌همانی و تمایز» اثر مارتین هیدگر به انضمام مقدمۀ جان استمبو، تهران: نقد فرهنگ.
Alderwick, Charlotte (2015). A Temporal Essence and Existential Freedom in Schelling, British Journal for the History of Philosophy, Vol. 23, No. 1, 115–137.
Bruno, G. Anthony (2017). "Schelling on the Possibility of Evil: Rendering Pantheism, Freedom and Time Consistent", Published online: September 2, 2017.
Dallmayr, R. Fred (1984). "Ontology of Freedom: Heidegger and Political", Political Theory, Vol. 12, No. 2 (May, 1984), pp. 204-234.
Emad, Parvis (1975). Heidegger on Schelling's concept of freedom, Man and World, 8 (2): 157-174.
Griffiths, Dominic (2017). "Martin Heidegger's principle of identity: On belonging and Ereignis", South African Journal of Philosophy, 36:3, 326-336.

Heidegger, Martin (1957). Identitat und Differenz (Gestamtausgabe, Band 11), witorio Kolestormann, Frankfort ammain.

Heidegger, Martin (1969). Identity and Difference, Trans. Joan Stambaugh, New York: Harper and Row.

Heidegger, Martin (1985). Schelling's Treaties on the Essens of Human Freedom, Trans. J. Stambaugh, Ohio University Press.

Heidegger, Martin (1941). Von Wesen der menschlichen Freiheit (1809), Gesamtausgabe. II. Abteilung: Vorlesungen 1919- 1944, Bd. 42, Von I, schüBler, Frankfurt am Main 1988.

Sikka, Sonya (1994). "Heidegger's Appropriation of Schelling", The Southern Journal of Philosophy, Vol. XXXII, PP. 421-448.