غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تبریز

2 دکتری فلسفه دانشگاه تبریز

3 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز

10.30465/os.2022.40623.1817

چکیده

پیش از ماکیاولی برای اینکه گذار از سوژه به ابژه قابل توضیح باشد مفاهیمی نقش محوری در گذار از سوژه به ابژه و یا بالعکس را توجیه می‌کرد که اساسا مفاهیمی الهیاتی - متافیزیکی به حساب می‌آمدند، اما ماکیاولی در اندیشه سیاسی خود به تعریف جدیدی از نسبت هست و باید دست یافت که بعدها هگل در تفسیری پیچیده - و نقد دیدگاه کسانی چون کانت و فیشته که به جدایی قلمرو هست و باید پرداخته بودند – توانست در هستی‌شناسی خود از آن بهره بگیرد. هگل با تاثیر از ماکیاولی به جای استنتاج باید از امور انتولوژیکال و متعالی آن را در میانه واقعیات موثر این‌جهانی قابل جستجو دانست و به این وسیله توانست تقدم سوژه بر ابژه را که توسط کانت توضیح فلسفی یافته بود مورد انتقاد قرار دهد و رابطه دیالکتیکی میان آن دو را از ساحت هنجاری مطالعه کند. نگارنده در این مجال می‌کوشد تا با ارائه تفسیری جدید از مساله هست و باید در اندیشه ماکیاولی، منطق گذار هگل از سوژه به ابژه را توضیح دهد و چگونگی جایگزینی منطق هنجاری به منطق متعالی را در این باب به تفصیل آشکار کند.

کلیدواژه‌ها

منابع
اسکینر، کوئنتین (1380) ماکیاولی، ترجمۀ عزت­الله فولادوند، چاپ چهارم، تهران، طرح نو.
اشتراوس، لئو (1387) فلسفه سیاسی چیست؟ ترجمه فرهنگ رجایی، چـاپ سـ وم، تهـران ،انتشـارات علمـی وفرهنگی.
آلتوسر لویی، ۱۳۹۶، ما و ماکیاولی، فواد حبیبی و امین کرمی، نشر اختران، چاپ دوم، تهران.
اینوود، مایکل، 1388، فرهنگ فلسفی هگل، حسن مرتضوی، مشهد، نیکا.
بیزر، فردریک، ۱۳۹۶، هگل، مسعود حسینی، انتشارات ققنوس، چاپ سوم، تهران.
پینکارد، تری، 1395: فلسفه آلمانی، 1860 – 1760 میراث ایدئالیسم، ندا قطرویی، تهران، ققنوس.
کانت، امانوئل، 1392، نقد قوه حکم، عبدالکریم رشیدیان، تهران، نی.
کاسیرر، ارنست (1377) اسطورة دولت، ترجمۀ یداﷲ موقن، تهران، هرمس.
لوکاچ، گئورگ، 1391، هگل جوان (پژوهشی در رابطه دیالکتیک و اقتصاد)، محسن حکیمی، تهران، مرکز.
لوکزه فیلیپو دل، 1397، فلسفه سیاسی ماکیاولی، فواد حبیبی و امین کرمی، چاپ اول، تهران ققنوس.
لویی آلتوسر، جریان زیرزمینی ماتریالیسم مواجهه، مراد فرهاد پور، بارانه عمادیان، آرش ویسی، 1394، نشر بیدگل، تهران.
ماکوزه، هربرت، 1397، خرد و انقلاب، محسن ثلاثی، تهران، نقره.
ماکیاولی، نیکولو (1388الف) شهریار، ترجمۀ داریوش آشوری، تهران ،نشر آگاه.
------------ (1388ب) گفتارها، ترجمۀ محمدحسن لطفی، چاپ دوم، تهران ،خوارزمی.
مولر جری، 1399، ذهن و بازار، مهدی نصرالله زاده، تهران، چاپ چهارم، بیدگل.
هگل، گئورگ ویلهلم فردریش،  1399، پدیدراشناسی روح، سید مسعود حسینی، محمدمهدی اردبیلی، تهران، نی.
---------------------، ب1399، نگارشات اولیه مجموعه رسالات سیاسی، فلسفی و اجتماعی، زیبا جبلی، تهران، شفیعی.
 
Hegel G. W. F. 1975, Aesthetics: Lectures on Fine Art (trans. T. M. Knox) (Oxford: Clarendon Press
Hegel, G. (2003) Elements of the Philosophy of Right. Ed. & Trans.A. Wood & H. B. Nisbet, Cambridge: Cambridge University Press. 
Hegel, G. (2010) The science of logic. Ed. & Trans. M. Baur & G. d. Giovanni, New York: Cambridge University Press. 
Houlgate, S. (2013). Hegel's philosophy of spirit. New York: Bloomsbury Publishing Plc.
Kain, P. j. 2005. Hegel and the Other: A Study of the Phenomenology of Spirit. New York: Stste University of New york Press.
Sedgwick, Sally (2008), Kant’s Groundwork of the Metaphysics of Morals: An Introduction, Cambridge University Press, Cambridge.
Skinner, Q. (2004). VISIONS OF POLITICS: Volume2: Renaissance Virtues. Cambridge: Cambridge University Press.
Wood, A. 1990. Hegel's ethical thought. Cambridge: Cambridge University Press.
Wood, A. w. (2007). Kantian ethics. New York: Cambridge Universiry Press.
Rose, D. 2007, Hegel's Philosophy of Right, London: Continuum International Publishing Group.