غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

10.30465/os.2018.7739

چکیده

آیا حاکمیت و اعتبار دوره متجدد مطلق است و برای آینده آدمی، نمی­توان هیچ چیزی را جز تحکیم و تثبیت بنیان­های سلطه این عالم انتظار کشید؟ پاسخ به این پرسش اساسی، هرچه که باشد نمی­تواند فارغ وغافل از بنیان قدرت و اعتبار عالم متجدد، یعنی تکنولوژی مطرح شود. تلاش نوشته حاضر بر آن است که با تأمل در پرسش از حقیقت تکنولوژی در اندیشه مارتین هیدگر، نشان دهد که اعتبار تاریخی دوره متجدد، چگونه با ریشه گرفتن از اندیشه در یونان باستان، اکنون در خواستِ قدرت تکنولوژیک ظهور کرده و در قلمرو علوم بسط یافته و در مرحله نهایی خود، به ظهور تمدن فراگیر و جهانی تکنیکی- علمی انجامیده است، تمدنی که اکنون به آن مرحله­ از بسط سلطه خود دست یافته­است که نه تنها می­تواند تهدیدی آشکار برای زمین باشد، بلکه حتی قادر است که گوهرآدمی را به مخاطره اندازد و آن­­را صرفا در حد منبع ذخیره و مواد خام تکنولوژی کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها

فهرست منابع
 
افلاطون،1367، دوره آثار، ترجمه لطفی، چاپ دوم، تهران، خوارزمی.
برت، ویلیام، 1386، تکنیک، وجود، آزادی، ترجمه سعید جهانگیری، آبادان، پرسش.
هیدگر، مارتین، 1388، نیچه، ترجمه ایرج قانونی، جلد اول، چاپ دوم، تهران ، انتشارات آگه.
 
Aristotle, 1957, The Physics, translated by Philip H. Wicksteed and Francis M. Cornford,  Londan, William Heinerman LTD.
 
Aristotle, 1956, The Metaphysics, translated by Hugh Tredennick, Londan, William Heinerman LTD,.
 
Aristotle, 1947, The Nicomachean Ethics, translated by  H. Rackham, Londan, William Heinerman LTD.
 
Dreyfus, Hubert  1993, Heidegger on Connection between Nihilism, Art, Technology and Politics, “in Cambridge Companion to Heidegger”, Cambridge University Press.
 
Feenberg, 1999, A. Questioning Technology. London.
Heidegger, Martin, 1959,  An Introduction to Metaphysics, translated from German to English by Ralph Manheim, New Havan, conn: Yale University press,USA.
ــــــــــــــــــــــــــ , 1978, Being and Time, translated from German to English by John Macquarrie and Edward Robinson, Oxford, USA.
ــــــــــــــــــــــــــ, 1999, Contribution to Philosophy (From Enowning), trans. P. Emad and K. Maly, Indiana University Press.
ــــــــــــــــــــــــــ, 1976, Early Greek Thinking, translated from German to English By D.F. Krell and F.A. Capuzzi, New York, Harper and Row.
 
ـــــــــــــــــــــــــ, 1987, Nietzsche, Volume Three: The Will to Power as Knowledge and Metaphysics. Edited and translated from German to English by D. F. Krell, New York: Harper and Row.
 
ــــــــــــــــــــــــــ, 1982, Nietzsche, Volume Four: Nihilism. Edited by D. F. Krell, translated from German to English by Frank A.Capuzzi. San Francisco: Harper and Row.
 
ــــــــــــــــــــــــــ, 1971, “What are poest For?”, Poetry, Language, Thought, New York: Harper and Row,.
 
ــــــــــــــــــــ, 1977, The question concerning Technology and other Essays, translated from German to English by William Lovitt.. New York, Harper and Row.
Inwood, Michael, 2000, A Heidegger Dictionery, oxford,  Blackwell Publishers.
Lovitt, William,  Harriet. B. Lovitt. 1945, Modern Technology in Heideggerian Perspective, Volume 1, Lewiston,Edwin Hellen Press.
Rockmore, Tom, 1992, on Heidegger’s Nazism and Philosophy, Berkeley: University of California Press.
Steiner. G. 1995,  Heidegger, London.
Wollin. R. (ed), 1993, The Heidegger Contraversy: A. Critical Reader, Cambridge, Mass.
Zimmerman, M. E., 1990, Heidegger’s Conforntation with Modernity, Technology, Politics, Art, Indiana University press.