غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه فلسفه ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه نمایش، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.

10.30465/os.2023.45635.1913

چکیده

در نظر ژیل دلوز، مجاز ((Virtual بعدمثالی (ideal) واقعیت است و تصویر مجازی بخش غیرقابل تجزیهی کریستال-زمان درمیان ذهنیت و عینیت که پیچیده ترین فرم و ساختار روایی-زمانی دلوز است. این پژوهش بر آن است تا به تبیین مفهوم "مجاز" و "تصویر مجازی" در فلسفه ی ژیل دلوز، فیلسوف فرانسوی بپردازد و از آنجایی که فرضیه ی اصلی این پژوهش تاثیر مفهوم تصیر مجازی بر نوع روایت و ساختار روایی در جنبش سینمای هنری اروپاست، ازین رو پژوهش پیش رو در جهت اثبات این فرضیه، پس از تبیین مفهوم تصویر مجازی و جایگاه آن در الگوی زمان کریستالی در فلسفه ی ژیل دلوز، به بررسی برخی از فیلم‌های جنبش سینمای هنری اروپا، یعنی فیلم‌های هیروشیما عشق من 1959- سال گذشته در مارین باد 1961- جاویدان 1963 خواهد پرداخت تا ازین طریق نشان دهد که فیلم های ذکر شده با تمرکز بر مفهوم تصویر مجازی چگونه به خلق کریستال زمانی در ساختار روایی خود شده اند. همچنین این مقاله در پی دستیابی به الگویی واحد برای خوانش و واکاوی این نوع روایات زمان محور است. روش کلی این تحقیق به شیوه توصیفی است و با استفاده از منابع کتابخانهای و بررسی موردی فیلمها، این آثار را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

کلیدواژه‌ها

  •  

    منابع

    فارسی

    • اللهوردی پور, محمدعلی, دادفر, پدرام. (1401). واکاوی مفهوم زمان (یا صیروت) دلوزی در عکاسی به سبک فوتومنتاژ. مجله پژوهش های فلسفی, 16(38), 92-118. doi: 10.22034/jpiut.2022.50338.3121
    • برانیگان، ادوارد (1386)، نقطه‌ی دید در سینما: نظریه‌ی روایت و ذهنیت در سینمای کلاسیک، مجید محمدی، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
    • برگسون، هانری (1375)، ماده و یاد؛رهیافتی به رابطه‌ی جسم و روح، علی قلی بیانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران.
    • بوردول، دیوید (1373)، روایت در فیلم داستانی، جلد1، سید علاالدین طباطبایی، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
    • بوردول، دیوید (1375)، روایت در فیلم داستانی، جلد2، سید علاالدین طباطبایی، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران.
    • پروست، مارسل (1369)، در جستجوی زمان از دست رفته: کتاب اول؛ طرف خانه‌ی سوان، مهدی سحابی، نشر مرکز، تهران
    • تروتزکی، فیلیپ (1382)، زمان شدن، امید نیک فرجام، کتاب ماه هنر، مهر و آبان، شماره 61و62، صفحات 90-102
    • دلوز، ژیل (1393)، برگسونیسم، زهره اکسیری و پیمان غلامی، نشر روزبهان، تهران.
    • دلوز،ژیل. کولبروک،کلر. باگیو،رونالد (1390)، ادراک. زمان و سینما، مهراد پارسا، نشر رخ داد نو، تهران.
    • دورانت، ویل (1386)، تاریخ فلسفه، عباس زریاب خوئی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران
    • راف، جان (1388)، کتاب ماه فلسفه، مصطفی امیری، اردیبهشت، شماره 20، صفحات 3-31
    • ریکور، پل (1374)، تاریخ، خاطره، فراموشی، نشریه‌ی گفتگو (ترجمه‌ی متن سخنرانی‌ای است که ریکور در انجمن فلسفۀ تهران در سال 1374 ایراد نمود)، تابستان، شماره 8، صفحات 47-60
    • شکورزاده, پریسا, فتح طاهری, علی, حسامی فر, عبدالرزاق. (1401). مفهوم «معنا» در منطق معنای ژیل دلوز. مجله پژوهش های فلسفی, 16(40), 407-428. doi: 10.22034/jpiut.2022.52158.3254
    • شیخ مهدی، علی (1382)، جستاری بر زمان در تصویر سینمایی، کتاب ماه هنر، مهر و آبان، شماره 61و62، صفحات 138-150
    • صلیبا، جمیل (1385)، فرهنگ فلسفی، منوچهر صانعی دره بیدی، نشر حکمت، تهران
    • لیوتار، ژان فرانسوا (1393)، نا انسانی، محمدعلی جعفری، انتشارات مولی، تهران
    • مارتین، والاس (1391)، نظریه‌های روایت، محمد شهبا، نشر هرمس، تهران

     

    لاتین

    • Al-Saji, A. (2004), The memory of another past: Bergson, Deleuze and a new theory of time. Cont Philos Rev 37, 203–239.
    • Bergson, H (1934), The Creative Mind: An Introduction to Metaphysics, Mabelle L Andison, Wisdom Library, New York
    • Bergson, H (1922), Duration and Simultaneity, Leon Jacobson, Indianapolis & New York: Bobbs-Merrill.
    • Deleuze, Gilles, (1998), Cinema II: The Time-Image, Huge tomlinson, Athlone Press, Londen
    • Deleuze, Gilles, (1994), Difference and Repetition, Pual.R.Patton, Columbia university of Chicago, Chicago
    • Deleuze, Gilles, Guattari, Felix, (1989), Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia, Robert Hurley, Helen Lane, New york Rutledge, New York
    • Genette, G. (2000), Order in narrative in narrative reader, Martin Macquillan, London and New York: Routledge.
    • Genette, G. (1980), Narrative Discourse: An Essay in Method, Cornell University Press.
    • Guerlac, Suzanne (2006), Thinking in Time: An Introduction to Henri Bergson, Cornell University Press.
    • Kellman, S. (1987). The Cinematic Novel: Tracking A Concept. Modern Fiction Studies, 33(3), 467-477.
    • Kovács, A. B. (2007). Screening modernism: European art cinema, 1950-1980. Chicago: University of Chicago Press.
    • Kozin, A. (2009). The appearing memory: Gilles Deleuze and Andrey Tarkovsky on `crystal-image’. Memory Studies, 2(1), 103–117.
    • Kumar, Shiv. k, (1963), Bergson & the stream of consciousness novel, New York Rutledge, New York
    • O Maoilearca, John. (2016). The Cinematic Bergson: From Virtual Image to Actual Gesture. Journal of French and Francophone Philosophy. 24. 203-220. 10.5195/JFFP.2016.777.
    • Pearson, Keith Ansell. “The Reality of the Virtual: Bergson and Deleuze.” MLN, vol. 120, no. 5, 2005, pp. 1112–27. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/3840700. Accessed 14 May 2023.
    • Posman, S. (2012). Time as a Simple/Multiple Melody in Henri Bergson's "Duration and Simultaneity" and Gertrude Stein's Landscape Writing. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, 45(1), 105-120.
    • Prince, Jerald (2000), On Narattology/ In Narrative Reader, Martin Macquillan, London and New york Rutledge, New York
    • Ricoeur, Paul (1979), The Human Experience of Time and Narrative, Research in Phenomenology, 1979, Vol. 9 (1979), pp. 17-34
    • Ricoeur, Paul (1988), Time and Narrative-Vol3, Kathleen Blamey & David Pellauer, the university of Chicago press, Chicago
    • Turetzky, Philip (1998), Time, London and New York Rutledge, New York
    • Wilson, E. (2022). "How and Where to Find a Virtual Image". In Bildhafte Räume, begehbare Bilder. Leiden, The Netherlands: Brill | Fink. doi: https://doi.org/10.30965/9783846767238_010