غرب شناسی بنیادی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسندگان

1 استادیار علوم سیاسی، گروه آموزشی علوم سیاسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد ، دانشگاه اراک ،اراک، ایران

2 دکتری علوم سیاسی از دانشکاه علامه طباطبایی، تهران

چکیده

بحران حوزه عمومی یا مقوله پایان سیاست از مباحثی است که در اندیشه سیاسی غرب در سال های اخیر مورد توجه فراوان اندیشمندان قرار گرفته است. عدم تمایل به شرکت در انتخابات، بی اعتمادی به حکومت و سیاست و کاهش دانش سیاسی از پدیده هایی به شمار می رود که سبب مراجعه دوباره اندیشمندان غربی به مفاهیمی چون سیاست، حوزه خصوصی و ارتباط آنها با هم شده است. در این نوشتار ابتدا اندیشه سیاسی هانا آرنت در باب جایگاه حوزه عمومی و حوزه خصوصی به عنوان پایه و مبنای تئوریک مورد بحث قرار می گیرد و در ادامه جلوه بیرونی این اندیشه و اثراتی که بر جامعه غرب داشته، بررسی می شود. سیاست مدرن غرب آنطور که هانا آرنت می اندیشد، استقلال خود را از دست داده است و در معنای جدیدی ظاهر شده است، معنایی که آن را وابسته به اقتصاد و به تعبیر دیگر حوزه خصوصی می نماید.در عصر مدرن، آن گونه که آرنت مورد تأکید قرار می‌دهد سیاست با اقتصاد پیوند وثیقی برقرار کرد و ذیل آن تعریف شد.

کلیدواژه‌ها

  • منابع :

    - آرنت، هانا( 1390). وضع بشر، ترجمه مسعود علیا، تهران، ققنوس.

    - ارسطو،(۱۳۸۱). سیاست ،ترجمه: حمید عنایت ، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.

    - انصاری، منصور، (۱۳۷۶).«حوزه عمومی در اندیشه سیاسی هانا آرنت»، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، سال 11، شماره نهم و دهم : 1376.

    - بردشا، لی،(۱۳۸۰)، فلسفه سیاسی هانا آرنت،ترجمه: خشایار دیهیمی ، طرح نو، تهران.

    - بشیریه،حسین(1382). تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم، ج دوم لیبرالیسم و محافظه کاری، تهران، نی.

    - توحیدفام، محمد، طهرانی­زاده(1388). نئولیبرالیسم و همگرایی جهانی،دانشنامه حقوق وسیاست، شماره11، صص65-86

    - حاجی­آقا، رحیم، پاک­نیا، رحیم(1397) تبیین جایگاه حوزه ی عمومی و امر سیاسی در اندیشه سیاسی هانا آرنت، رهیافت سیاسی بین المللی، صص62-83.

    - فاستر، مایکل ب،(۱۳۷۷)، خداوندان اندیشه سیاسی، جلد یک ،ترجمه: جواد شیخ الاسلامی ، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران .

    - کاپلستون، فردریک چارلز(1361)فلسفه معاصر: بررسی هایی در پوزیتیویسم منطقی و اگزیستانسیالیسم، ترجمه علی اصغرحلبی، تهران، کتابفروشی زوار.

    - گنو، ژان ماری،(۱۳۸۱)، پایان دمکراسی ،ترجمه : عبدالحسین نیک گهر ، نشر آگه، تهران .

    لنساف، مایکل ایچ(1385) فیلسوفان سیاسی قرن بیستم، ترجمه خشایار دیهمی، تهران، ماهی.

    نجف­پور، سارا، تدین راد، علی(1398). نسبت سیاست و فهم در منظومه فکری هانا آرنت، فصلنامه دانش سیاسی، سال یازدهم، شماره دوم(پیاپی30).صص 590-567

    یونسی، مصطفی، تدین­راد، علی(1388)، سیاست و اگزیستانسیالیسم بررسی رویکرد هاناآرنت به مفهوم « عمل»، فصلنامه پژوهش سیاست نظری، دوره جدید شماره ششم، صص 122-95

    • Arendt, Hannah,(1974) The Human condition, Chicago: The university of Chicago press.
    • Arendt, Hannah (1977). "Public rights and private interests", in F. Stuber (ed.), Small comforts for hard times, Humanists on public policy, New York: Columbia University Press, 103-08.
    • Boggs, Carl,(2000). The End of Politics: corporate power and the decline of the public sphere, New York: The Guilford press.
    • Buckler, S. (2011). Hannah Arendt and Political Theory: Challenging the Tradition, Edinburgh: Edinburgh University Press.

       -Eicklman, A. S. and D. F. (eds.). (2002). Public Islam and the common good, LEIDEN, Brill.

    • Kateb,George(1977).Freedom and worldliness in the Thought of Hanna Arendt , Political Theory, vol.5.No.2,p149.
    • Raymond Plant,(2003). “Politics, Theology and History” (University of Southampton: Honorary Fellow of St Catherine's College, Oxford.
    • Susan Strange,(1994) “Rethinking structural change in the International Political Economy:state, firm and Diplomacy, in Global Political Economy”, stubs Richard and Underhill Geoffrey (eds), (Canada, Cataloging in Publication data, 1994), pp. 15-19.

    Gripsrud, J. (2009). Digisting the public sphere: two key issues. Javnost the public, Vol.16 (No. 1,), pp. pp. 5 - 16.

     -Young-Bruehl, E. (2006). Why Arendt Matters, New York: Yale university press.