هدف این پژوهش با تحلیل مفاهیمی مرتبط با یادگیری در نوشتار ویتگنشتاین و نمونه هایی از استعاره های مشهور و مهمی که وی در آثار خود به قصد عینیت بخشی به مفاهیم آورده به بررسی کارکرداستعاره در تحقق « یادگیری در عمل» پرداخته و نقش استعاره به عنوان « حلقۀ واسط» در شناخت مورد بررسی قرار دهد. روش حیث هدف کاربردی و رویکرد کیفی و به شیوۀ تحلیلی می باشد. از نظر ویتگنشتاین استعاره فراتر از ابزاری بلاغی و به مثابه حلقۀ رابط قابلیت برانگیختن روشن سازی ذهن یادگیرنده را به سوی تحقق یادگیری مطلوب دارد. در آثار ویتگنشتاین استعاره به مثابه گونه ای امکان و چهارچوب برای درک صورت های زندگی و بستر ساز توافقی که در آن یادگیری در عمل روی می دهد قابل شناخت ا ست. استعاره ها جهانی بر ساخته از بازی های زبانی خلق می نمایند؛ برآمده از صورت های زندگی که معلم و فراگیر در آن به فهمی متقابل دست می یابند یادگیری را ممکن می سازد. استعاره های ویتگنشتاین عامل زمینه ساز عینیت بخشی به مفاهیم، بستر ی لازم برای الگوهای آموزشی است که یادگیری را از رهگذر توافق دربافتار صورت های زندگی به شیوه ای اثر بخش پیش می رانند.
لیکاف، جرج؛ جانسون، مارک (۱۳۹۵)، استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم؛ ترجمه جهانشاه میرزابیگی ، آگه 1395
مقالات:
اژه ای، محمد علی؛ بحثی تحلیلی درباب ماهیت استعاره از دید دانشمندان اسلامی، معارف، 24، 1370
وصالی ناصح، مرتضی؛ مبانی معناشناختی ساخت و ادراک مفاهیم در علوم انسانی (تحلیل تطبیقی ادراک استعاری در فلسفه غرب ادراک اعتباری در فلسفه اسلامی)؛ فلسفه و کلام :: نشریه ذهن :: زمستان 1394 - شماره 64)
-حجت،مینو(138) بررسی جهان تصویر ساختار مبانی معرفت از دید ویتگنشتاین، نامه مفید 1382 ش 36،صص126-101
- کنی، آنتونی(1396) معماری زبان و ذهن در فلسفۀ ویتگنشتاین، مترجم: اسمخانی، محمدرضا،تهران: ققنوس
- مشکات، محمد و مذهبی جعفر ، 1396 ، حکمت و فلسفه، سال سیزدهم، شماره سوم، پاییز 9316 ،صص 33- - 63تحلیل مواضع ویتگنشتاین متأخر و دکارت و تأکید بر مشابهت آنها در برونرفت از مسئلۀ دوآلیسم
گلفام، ارسلان و یوسفی راد، فاطمه، زبان شناسی شناختی و استعاره، تازه های علوم شناختی، سال 4 ،شمارۀ 3 ،1
حسینی، افضل السادات؛ الیاسی، تحسیم؛ عبدالکریمی، بیژه؛ سجادی، سیدمهدی؛ مفهوم استعاره و کارکرد آن در حوزه زبان و اقتضائات آن در تعلیم و تربیت، اندیشه های نوین تربیتی، دوره 12، زمستان 1397
پندآموز,محمد , سلحشوری,احمد , شریفی درآمدی,پرویز , فیاض,ایراندخت و درتاج,فریبرز . (1402). کارکرد استعاره در یادگیری ازدیدگاه ویتگنشتاین : یک تبیین نظام مند. غرب شناسی بنیادی, 14(1), 119-146. doi: 10.30465/os.2023.46100.1922
MLA
پندآموز,محمد , , سلحشوری,احمد , , شریفی درآمدی,پرویز , , فیاض,ایراندخت , و درتاج,فریبرز . "کارکرد استعاره در یادگیری ازدیدگاه ویتگنشتاین : یک تبیین نظام مند", غرب شناسی بنیادی, 14, 1, 1402, 119-146. doi: 10.30465/os.2023.46100.1922
HARVARD
پندآموز محمد, سلحشوری احمد, شریفی درآمدی پرویز, فیاض ایراندخت, درتاج فریبرز. (1402). 'کارکرد استعاره در یادگیری ازدیدگاه ویتگنشتاین : یک تبیین نظام مند', غرب شناسی بنیادی, 14(1), pp. 119-146. doi: 10.30465/os.2023.46100.1922
CHICAGO
محمد پندآموز, احمد سلحشوری, پرویز شریفی درآمدی, ایراندخت فیاض و فریبرز درتاج, "کارکرد استعاره در یادگیری ازدیدگاه ویتگنشتاین : یک تبیین نظام مند," غرب شناسی بنیادی, 14 1 (1402): 119-146, doi: 10.30465/os.2023.46100.1922
VANCOUVER
پندآموز محمد, سلحشوری احمد, شریفی درآمدی پرویز, فیاض ایراندخت, درتاج فریبرز. کارکرد استعاره در یادگیری ازدیدگاه ویتگنشتاین : یک تبیین نظام مند. غرب شناسی بنیادی, 1402; 14(1): 119-146. doi: 10.30465/os.2023.46100.1922