غرب شناسی بنیادی
علمی-پژوهشی
نقدی بر اندیشه سیاسی لئواشتراوس

ناصر تاجیک

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1389، صفحه 1-23

چکیده
   این مقاله به بررسی مبانی هرمنوتیکی لئواشتراوس و تاثیر آن بر اندیشه‌ سیاسی و قرائت وی از آثار افلاطون پرداخته است. باور وی به تعالیم سرّی و علنی فیلسوفان و ترس آنان از تعقیب و آزار راهی برای مطالعه معمولی آثار فیلسوفان نمی‌گذارد. و همة آنچه که به‌نام فلسفه از آثار آنان گفته شده دروغ شرافتمندانه‌ای ‌ا‌ست که فیلسوفان ناچار بوده‌اند ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تأثیر فلسفه سیاسی ارسطو بر فیلسوفان مسلمان تا ابن رشد

مهدی حسین‌زاده

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1389، صفحه 25-46

چکیده
  با آغاز نهضت ترجمه، آشنایی مسلمانان با آراء فلاسفه یونان شروع شد. می‌توان گفت ارسطو بیش از هر فیلسوف دیگری مورد توجه قرار گرفت. اولین فلاسفه اسلامی مانند کندی و فارابی با میراث یونانی آشنا بودند و تأثیرپذیری آنان از ارسطو در شاخه‌های مختلفی همچون منطق، متافیزیک (فلسفه اولی)، طیبعیات و مباحث علم‌النفس و اخلاق آشکار است؛ اما می‌بایست ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
منابع آشنایی ابن‌خلدون با جهان غربی و برخی ملاحظات روش‌‌شناسانه

میثم سفیدخوش

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1389، صفحه 47-66

چکیده
  اصطلاح «جهان غربی» تعبیر جدیدی است که به‌هیچ‌وجه مورد استفادة ابن‌خلدون نبوده است. ولی این واقعیت نمی‌‌گوید که ابن‌خلدون تصوری از یگانگیِ نسبیِ آنچه ما امروزه جهان غربی می‌‌خوانیم نداشته است. ابن‌خلدون آنچه را ما امروزه جهان غربی می‌‌خوانیم تاحدودی به مثابه جهان یگانه‌‌ای تصور می‌‌کرده و از آن با عنوان «جهان شمالی» ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تبیین مبانی دموکراسی در اندیشه‌های فلسفی کارل پوپر

امیرمسعود شهرام‌نیا؛ جلال حاجی‌زاده

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1389، صفحه 67-86

چکیده
  پژوهش پیرامون نظریة دموکراسی کارل ریموند پوپر (1994-1902) و سنجش نسبت مبانی فلسفی و معرفت‌شناختی‌اش با آن، هدفی است که دانش‌پژوه در این مقاله دنبال می‌کند. اهمیّت این مبحث در نشان‌دادن پیوند و سازگاری منطقی میان مبانی علمی ـ فلسفی پوپر و موازین و آموزه‌های برکشیده از آن با مدل دموکراسی اوست. از این حیث، سعی برآن است تا با بهره‌گیری ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
انسان‌گرایی مدرنیته و مبانی اسطوره‌ای آن

مریم صانع‌پور

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1389، صفحه 87-116

چکیده
  جنبش اومانیستی یا انسان‌گرایانه در رنسانس اروپا به‌منظور احیای ارزش ازدست‌رفتة انسان قرون وسطایی که تحت حاکمیت استبدادی نظام سلسله‌مراتبی کلیسا قرار داشت عصر طلایی یونان باستان را نمونة اعلای ارزش‌گذاری به انسان یافت و جهت طراحی مدرنیتة غربی از ادبیات اسطوره‌ای بهرة فراوان برد و شالوده‌های انسان‌گرایانة غرب مدرن را تحت تأثیر ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
کثرت‌‌گرائی جان هیک و مشکلة غرب در مواجهه با مسئله تعارض ادیان

امیر صادقی

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1389، صفحه 117-134

چکیده
  مسئلة تعارض ادیان همزمان با عصر جدید به‌عنوان مسأله‌‌ای فلسفی در سپهر اندیشة معاصر مطرح شده که فراخور دیدگاه اندیشمندان مختلف پاسخ‌‌های متفاوتی دریافت کرده است. این نوشتار نگاهی انتقادی به یکی از این پاسخ‌‌ها که توسط جان هیک، فیلسوف معاصر انگلیسی، مطرح شده است، دارد. تلاش این مقاله بر آن است ضمن پرهیز از دوباره‌گویی دلایل اصلی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
پرسش از خاستگاه هگلی پایان تاریخ فوکویاما

 علی مرادخانی

دوره 1، شماره 1 ، اردیبهشت 1389، صفحه 135-150

چکیده
  پرسش مقاله حاضر این است که تا چه اندازه بحث فوکویاما درخصوص «پایان تاریخ»، علیرغم، ادعای خویش می تواند خاستگاهی در منظومه فکری هگل داشته باشد. مقاله قبل از توجه بدین پرسش، ابتداء کلیاتی از باب تمهید در خصوص بحث «پایان» و از جمله «پایان تاریخ» را پیش می‌کشد، سپس به تقریر رأی فوکویاما براساس کتاب «پایان تاریخ و آخرین ...  بیشتر